film i februar

Jammen er vi i Mars allerede (!). Februar var kort, og ikke overvelmende preget av filmer som fikk høye terningkast. Men franskmenn kan lage film, og februars to anbefalinger kommer begge to fra andre siden av kanalen.

Kvinnene på sjette etasje (Les Femmes du 6ème étage): Paris på 60 tallet, da franske tjenestepiker ble byttet ut med spanjoler. Morsom, søt og hvis man ignorer den noe tåpelige slutten som antagelig ble kastet inn i siste sekund (for det gjør jeg) ganske perfekt. Jeg mener; Paris på 60 tallet <3.  (jeg ville forresten si kvinnene i sjette etasje, men det er altså feil. hrmf.)

Anonyme romantikere (Les émotifs anonymes): Månedens yndlingsfilm! Jean-René eier en sjokoladefabrikk, er veldig romantisk og livredd for kvinner. Angélique er sjokolademaker og utrolig sjenert. Hun får jobb i fabrikken hans, men siden hun ikke tør å stå frem som prisvinnende sjokoladekokk (?) får hun i stedet jobb som selger. Utrolig søt film, koselig fra begynnelse til slutt 🙂 (Jeg syns forresten tittelen er noe misvisende på norsk og engelsk; den anonyme støttegruppen er emosjonelle, ikke romantiske, og det gir ett litt annet preg på filmen.)

Men siden vi er på den romantisk siden kan jeg informere om at det er 4 dager til Martin er tilbake i London! På grunn av visakluss måtte han komme hjem 3-4 måneder før det var planlagt, men jeg kan ikke akkurat si at jeg er veldig lei meg 😉

3 thoughts on “film i februar

kommenter i vilden sky ;)

