film i januar

Vi har bestemt oss for å se mer film her i heimen, og har blant annet innført film&pizza søndager. I tillegg har vi endelig oppdaget at kinoer i London faktisk kan være ganske awsome, jamfør BFI imax og vår aller nyeste oppdagelse; Aubin Cinema, som har verdens mykeste seter, små bord med hull til å ha vinflasker i og som ligger i gå-avstand fra leiligheten. Elsk.

Her kjem altså januars favoritter; to store kinofilmer og ett italiensk netflix-funn.


Baaria. Filmen følger en siciliansk familie gjennom flere generasjoner, med kjempekjekke Peppino som samlingspunktet. Å se denne filmen føles som om å bade i solskinn. Sicilia havner umiddelbart på reiselisten, og hvis man hadde en tardis hadde `30-tallets italia havnet på listen også. Rett og slett en perfekt søndagsfilm, ikke minst akkompagnert av pizza med tynn bunn og en pen flaske rødvin.

Les Miserables (eller Les Mis som den kalles her hvor man ikke har like lett for uttale vanskelige franske ord) har jeg skrevet litt om før, men den er verd en gjentagelse. Det er litt flaut å innrømme (man er jo liksom en kulturbevisst akademiker hvis man teller med doctor who & harry potter) men jeg hadde ikke lest boken på forhånd, ikke sett noen filmatisering og ikke sett det på scenen. Siden jeg så filmen har jeg derimot spilt albumet ca. 3440 ganger, perfeksjonert enmanns-showet mitt (hvor jeg spiller alle roller) og spaner internett etter billige billetter til oppsettingen i west end. Og igjen, Anne Hathaway er så fliiiink.

Django Unchained. Quentin Tarantino sin nye film er hovedsaklig ekstremt tarantino-esk. Og dermed også selvfølgelig vannvittig kul. Jeg har faktisk tenkt å gå så lang å si at det er favoritt tarantinoen min. Jepp. Dette er muligens påvirket av at vi så denne på en kino med myke seter, fotpuff og rødvin. Seriøst. Django er feeeet.

kommenter i vilden sky ;)

